A Clockwork Orange as a Re-writing of the Divine Comedy: The Case of the Missing Chapter

Manuel Botero Camacho

Resumen


Abstract


This essay attempts to establish a connection between Anthony Burgess’ A Clockwork Orange and Dante’s Divine Comedy and the journeys of their respective protagonists, Alex and Dante. The analysis begins by studying the structural resemblances that can be viewed in the designs of both works, enabling us to understand Alex’ narration as a reflection of Dante’s journey through hell, purgatory and paradise. To this purpose, the design of Burgess’ text is going to be addressed, paying attention to how the missing final chapter in the American edition, and therefore in Kubrick´s adaptation, harms the overall implications of the text. In addition, the thematic similarities between both works are going to be likewise analyzed, focusing on the subject of free will, present in both texts as the cornerstone of human reform and redemption.

 

Key Words: A Clockwork Orange, Divine Comedy, Reinterpretation, Free will.

 

****************************************************************************************

 

La naranja mecánica como reescritura de la Divina Comedia: el caso del capítulo ausente

 

Resumen


Este ensayo pretende establecer una conexión entre La naranja mecánica de Anthony Burgess y la Divina Comedia de Dante Alighieri y los viajes de sus respectivos protagonistas, Alex y Dante. El análisis parte de las semejanzas estructurales que pueden vislumbrarse entre los diseños de ambas obras, permitiendo entender la narración de Alex como un reflejo del viaje de Dante a través del infierno, el purgatorio y el paraíso. Para este propósito, se tratará el diseño de la novela de Burgess y como este se ve afectado por la falta del último capítulo en la edición americana del texto y, por tanto, en la adaptación cinematográfica de Kubrick. Por otra parte, las similitudes temáticas se centran principalmente en el debate sobre el libre albedrío presente en ambos textos, presentado como pieza clave en la reforma y redención humana.

 

Palabras clave: La naranja mecánica, Divina Comedia, Reinterpretación, Libre albedrío.

 

****************************************************************************************

 

A Laranja Mecânica do Relógio como uma Reescrita da Divina Comédia: O Caso do Capítulo Perdido

 

Resumo


Este ensaio tenta estabelecer uma ligação entre a Laranja Mecânica de Anthony Burgess e a Divina Comédia de Dante e as viagens dos seus respectivos protagonistas, Alex e Dante. A análise começa pelo estudo das semelhanças estruturais que podem ser vistas nos desenhos de ambas as obras, permitindo-nos compreender a narração de Alex como um reflexo da viagem de Dante pelo inferno, pelo purgatório e pelo paraíso. Para isso, será abordado o desenho do texto de Burgess, prestando atenção à forma como o capítulo final em falta na edição americana, e portanto na adaptação Kubrick´s, prejudica as implicações globais do texto. Além disso, as semelhanças temáticas entre as duas obras serão igualmente analisadas, focando o tema do livre arbítrio, presente em ambos os textos como a pedra angular da reforma e redenção humanas.


Palavras chave: A Laranja Mecânica do Relógio, Comédia Divina, Reinterpretação, Livre arbítrio.


Palabras clave


A Clockwork Orange; Divine Comedy; Reinterpretation; Free will.

Texto completo:

PDF

Referencias


Alighieri, D. 2008. Divine Comedy. (C. H. Sisson Trans.) D. H. Higgins (Ed.). Oxford: Oxford University Press.

_________. 1994. La Commedia; secondo l'antica vulgata. Giorgio Petrocchi (Ed.). Firenze: Casa Editrice Le Lettere. Retrieved from https://www.danteonline.it/english/opere.asp?idope=1&idlang=OR.

Axson, S. 1921. “Dante and English literature.” Rice Institute Pamphlet-Rice University Studies 8 (2).

The Bible. 1987. Authorised King James Version. BibleGateway, Harper Collins Christian Publishing, 2008. Retrieved from https://www.biblegateway.com/versions/King-James-Version-KJV-Bible/#booklist.

Biswell, A. 2012. Introduction. In A Clockwork Orange: The Restored Text by A. Burgess (págs. vii-xxiii). New York, NY/London: W.W. Norton.

Burgess, A. 1986. Introduction. A Clockwork Orange (págs. iii-x). New York, NY/London: W.W Norton.

______________. 2000. A Clockwork Orange. London: Penguin.

______________. 2012. A Clockwork Orange: The Restored Text. A. Biswell (Ed.). New York, NY/London: W.W. Norton, 2012.

Campbell, J. 2004. The Hero with a Thousand Faces. Princeton, NJ/Oxford: Princeton University Press.

Eliot, T. S. 1991. Dante (págs. 237-277). Selected Essays. London: Faber & Faber.

Higgins, D. H. 2008. Introduction. Divine Comedy by Dante Alighieri (págs. 7-43.) Oxford: Oxford University Press.

Hutchins, W. 1991. “‘What's It Going To Be Then, Eh?’: The Stage Odyssey of Anthony Burgess’s A Clockwork Orange” Modern Drama 34 (1), págs. 35-48. https://doi.org/10.3138/md.34.1.35

Kuhns, O. 1904. Dante and the English Poets from Chaucer to Tennyson. New York, NY: Henry Holt.

Morrison, B. Introduction. In A Clockwork Orange (pp. vii-xxiii) by A. Burgess London: Penguin.

Toynbee, P. 1909. Dante in English Literature: From Chaucer to Cary (vols. 1-2). London: Methuen.




DOI: http://dx.doi.org/10.26564/16926250.784

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2023 Revista Grafía- Cuaderno de trabajo de los profesores de la Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Autónoma de Colombia

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.

Revista Grafía - Facultad de Ciencias Humanas - Fundación Universidad Autónoma de Colombia

DOI: https://doi.org/10.26564/issn.1692-6250