Laura Esquivel and Reyes Calderón’s Inaugural Detective Novels: Transatlantic Hispanic Femicrime

Jeffrey Oxford

Resumen


Abstract


Laura Esquivel’s 2014 novel A Lupita le gustaba planchar is that author’s as yet sole foray into detective fiction. While the work demonstrates certain parallels to the novela negra, both the author and main character are female, and the plot more closely resembles that of a fast-paced thriller. This work shows substantial similarities in style, tone, plot, and language with the important Spanish novelist Reyes Calderón’s inaugural detective novel Las lágrimas de Hemingway (2005). This essay, then, is a comparative examination of those two works in a transatlantic gender/genre study of two femicrime narrativeswhich show the increasing prominence of women’s voices, reasoning abilities, and transformative powers within two traditionally patriarchal Hispanic societies.

 

Key Words: Laura Esquivel, Reyes Calderón, femicrime, feminism, women’s voice.

 

****************************************************************************************

 

Las novelas inaugurales del género detectivesco de Laura Esquivel y Reyes Calderón: “Femicrime” Hispánico Transatlántico

 

Resumen


La novela de Laura Esquivel, A Lupita le gustaba planchar (2014), es la única, hasta ahora, incursión de esta autora en la ficción detectivesca. Si bien el trabajo demuestra ciertos paralelismos con la novela negra, tanto la autora como el personaje principal son mujeres y la trama se asemeja más a la de un thriller acelerado. Este trabajo muestra similitudes sustanciales de estilo, tono, trama y lenguaje con los de la primera novela detectivesca de la importante novelista española Reyes Calderón Las lágrimas de Hemingway (2005). Este ensayo, entonces, es un análisis comparativo de esas dos obras en un estudio transatlántico de género de dos narraciones de “femicrime” que muestran la prominencia creciente de las voces, habilidades de razonamiento y poderes transformadores de las mujeres dentro de dos sociedades hispanas tradicionalmente patriarcales.

 

Palabras clave: Laura Esquivel, Reyes Calderón, femicrime, feminismo, la voz de las mujeres.

 

****************************************************************************************

 

Os romances policiais inaugurantes de Laura Esquivel e Reyes Calderón: Femicrime Hispânico Transatlântico

 

Resumo


O romance A Lupita le gustaba planchar de Laura Esquivel de 2014 é a única incursão do autor na ficção policial. Embora a obra demonstre certos paralelos com a novela negra, tanto o autor quanto a personagem principal são mulheres, e a trama se assemelha mais à de um thriller de ritmo acelerado. Este trabalho mostra semelhanças substanciais em estilo, tom, enredo e linguagem com o romance policial inaugural de Reyes Calderón, Las lágrimas de Hemingway (2005). Este ensaio, então, é um exame comparativo dessas duas obras em um estudo transatlântico de gênero/gênero sobre duas narrativas de crimes femininos que mostram a crescente proeminência das vozes das mulheres, habilidades de raciocínio e poderes transformadores dentro de duas sociedades hispânicas tradicionalmente patriarcais.


Palavras chave: Laura Esquivel, Reyes Calderón, feminicrime, feminismo, feminismo, voz feminina.


Palabras clave


Laura Esquivel; Reyes Calderón; femicrime; feminism; women’s voice.

Texto completo:

PDF

Referencias


ALEMAÑY VALDEZ, Herminia M. Entre olores y sabores: El erotismo en tres narradoras hispanoamericanas: Castellanos, Esquivel y Buitrago. In: Cuervo. 1998, no. 19, pp. 3-11.

CALDERÓN CUADRADO, Reyes. Las lágrimas de Hemingway. 2 ed. Valladolid: Difácil, 2005, 315 pp.

DIRKS. Tim. “Thriller-Suspense Films. Part 1.” In Filmsite.org. [on-line]. Accessible at: http://www.filmsite.org/thrillerfilms.html.

DOVE, George N. The Police Procedural. Bowling Green, OH: Bowling Green University Popular Press, 1982, 280 pp.

ESQUIVEL, Laura. A Lupita le gustaba planchar. New York: Vintage Español, 2014, 196 pp.

IBÁÑEZ MORENO, Ana. Análisis del mito de la madre terrible mediante un estudio comparado de La casa de Bernarda Alba y Como agua para chocolate. In: Espéculo: Revista de Estudios Literarios. [On-line]. 2006, no 32. Available at: http://webs.ucm.es/info/especulo/numero32/mitomad.html.

---. Análisis del mito de la madre terrible mediante un estudio comparado de La casa de Bernarda Alba y Como agua para chocolate. In: Revista de Literatura Mexicana Contemporánea. [On-line]. 2006, no. 12.31, pp. 51-58. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2658706.

---. La madre terrible: Un análisis comparativo del mito en Como agua para chocolate y La casa de Bernarda Alba. In: Revista de Literatura Hispanoamericana [On-line]. 2006, no. 53, pp. 35-47. Available at: http://produccioncientificaluz.org/index.php/rlh/article/view/18942/18929.

LAGO-GRAÑA, Josefa. Beyond the Private Sphere: Writing as Space of Self-Affirmation in Martín Gaite, Esquivel and Cisneros. PhD Dissertation. Lincoln: University of Nebraska, Lincoln, 1997.

MOLINA SEVILLA DE MORELOCK, Ela. Reflecturas y narraciones femininas de la Revolución Mexicana: Campobello, Garro, Esquivel y Mastretta. Woodbridge, England: Tamesis, 2013, 220 pp.

MOORE, Lewis D. Cracking the Hard-Boiled Detective: A Critical History from the 1920s to the Present. Jefferson, NC: McFarland, 2006, 306 pp.

NATARAJAN, Nalini. Women and Subversive Magic: Shame and Como agua para chocolate. In: Mapping out the Rushdie Republic: Some Recent Surveys. Tapan Kumar Ghosh and Prasanta Bhattacharyya, eds. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016, pp. 124-133.

NAUGHTON, Susan Kenney. From Victimization to Retribution: Feminism in Narrative Works by Elena Garro and Laura Esquivel. PhD Dissertation. Chapel Hill: University of North Carolina, 1999.

OROPESA, Salvador A. Como agua para chocolate de Laura Esquivel como lectura del Manual de urbanidad y buenas costumbres de Manuel Antonio Carreño. In: Monographic Review/Revista Monográfica. 1992, no. 8, pp. 252-260.

OXFORD, Jeffrey. Police Procedural, Hard-Boiled, or Thriller?: Hybridized Novels by Reyes Calderón. In: Spanish and Latin American Women’s Crime Fiction in the New Millennium: From Noir to Gris. Eds. Nancy Vosburg and Nina L. Molinaro. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2017, pp. 47-61.

---. Reyes Calderón’s Lola MacHor Series: A Conservative Feminist Approach to Modern Spain. Brighton, Chicago, Toronto: Sussex Academic Press, 2015, 162 pp.

PALMER, Jerry. Thrillers: Genesis and Structure of a Popular Genre. New York: St. Martin’s Press, 1979, 232 pp.

PANEK, LeRoy Lad. New Hard-Boiled Writers, 1970s-1990s. Bowling Green, OH: Bowling Green State University Popular Press, 2000, 229 pp.

RÍOS-SANTOS, Marilyn. El best seller en la narrativa mexicana desde los ochenta: Mercado, anticanon y ambivalencia en Angeles Mastretta, Laura Esquivel y María Amparo Escandón. PhD Dissertation. Storrs: University of Connecticut, 2005.

ROMO, Leticia Isabel. Autor y lector: Representación de la realidad en tres novelas del post-boom (Esquivel, Dorfman y Martínez). PhD Dissertation. Chapel Hill: University of North Carolina, 2001.

SANTOS-PHILLIPS, Eva L. Discourses of Power in the Film Versions of The House of Bernarda Alba and Like Water for Chocolate. In: Hispanic Journal. 1997, no. 18.1, pp. 9-22.

TRUJILLO, María Sol Colina. Nation and Narration: Feminine Identity Reconstruction in Angeles Mastretta, Laura Esquivel and Carmen Boullosa. PhD Dissertation. Columbia: University of Missouri, 2003.

VALERO VALERO, Dori. Del Baztán a México. A Amaia y a Lupita les gustaba ser policías. In: Dossiers Feministes. 2015, no. 20, pp. 85-99.

WHITTINGHAM, Georgina J. and SILVA, Lourdes. El erotismo ¿fruto prohibido para la mujer? en Como agua para chocolate de Laura Esquivel y Del amor y otros demonios de Gabriel García Márquez. In: Texto Crítico. July-December 1998, no. 4.7, pp. 57-67.

ZANETA, Maria A. Rebelión y reivindicación en Como agua para chocolate de Laura Esquivel y las pinturas de Remedios Varo. In: Latin Americanist. 2014, no. 58.2, pp. 157-174.

ZAVALA-GARRETT, Itzá A. Las hijas de Yocasta: Relaciones conflictivas entre madres e hijas en Balún Canán y Como agua para chocolate. In: Revista de literatura mexicana contemporánea. 2011, no. 48, pp. 17-25.




DOI: http://dx.doi.org/10.26564/16926250.785

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2023 Revista Grafía- Cuaderno de trabajo de los profesores de la Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Autónoma de Colombia

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.

Revista Grafía - Facultad de Ciencias Humanas - Fundación Universidad Autónoma de Colombia

DOI: https://doi.org/10.26564/issn.1692-6250